Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie i jednostkach podległych
Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa).
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).
W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.
W powicie dzierżoniowskim uprawnionymi do przyjmowania skarg są:
1. Komendant Powiatowy Policji w Dzierżoniowie oraz jego zastępca, którzy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki od godziny 15:30 do 17:00. W pozostałych dniach w godzinach urzędowania.
2. W imieniu Komendanta Powiatowego Policji w Dzierżoniowie – Ekspert ds. Kontroli Komendy Powiatowej Policji w Dzierżoniowie, który przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w dni powszednie w godzinach od 08:00 do 15:00
3. Komendant Komisariatu Policji w Bielawie oraz jego zastępca, którzy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorek w godzinach 13:30 do 15:00 w zakresie skarg dotyczących działalności podległej im jednostce i komórek organizacyjnych.
Skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Dzierżoniowie można złożyć:
1. Osobiście lub pisemnie pod adresem:
Komenda Powiatowa Policji w Dzierżoniowie
ul. Ząbkowicka 57
58-200 Dzierżoniów
2. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
- pod numerem 47 87 542 65 - Ekspert ds. kontroli Komendy Powiatowej Policji w Dzierżoniowie
3. Faxem – numer 47 87 542 10
4. Pocztą internetową na adres e-mailowy : skargi@dzierzoniow.wr.policja.gov.pl
Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa.
Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art. 237 kpa).
Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.
Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
oraz do Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław