Dziś działania „Bezpieczny Rower i Hulajnoga”
Ciepłe dni i wciąż wielu rowerzystów, hulajnóg i urządzeń transportu osobistego. Na 18 dzień października funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego zaplanowali działania „Bezpieczny Rower i Hulajnoga”. Poniżej kilka rad dla cyklistów.
Wokół tematu bezpiecznej jazdy na rowerze istnieje wiele mitów i stereotypów. Ogólnie uważa się jazdę rowerem po mieście za bardzo niebezpieczną. W istocie jest w tym trochę prawdy. Dane dotyczące wypadków stawiają nasz kraj na pierwszym miejscu
w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów. Niestety praktyka policyjna wskazuje, że znajomość przepisów i ich przestrzeganie nie są najmocniejszą stroną tej grupy uczestników ruchu drogowego. Dlatego też przypominamy najważniejsze zasady i przepisy dotyczące poruszania się rowerzystów po drogach.
Dziecko w wieku do lat 10 jadące na rowerze jest traktowane jako osoba piesza i może się poruszać po drodze publicznej tylko pod opieką osoby dorosłej. Po ukończeniu 10 roku życia, może przystąpić do egzaminu na swoje pierwsze „prawo jazdy” – kartę rowerową. Dopiero po uzyskaniu tego dokumentu może jeździć na rowerze po drodze. Odstępstwem od tego jest posiadanie prawa jazdy kat. AM (14 lat), A1, B1, T (16 lat) lub ukończenie 18 lat. Osoby pełnoletnie mogą poruszać się po drogach bez karty rowerowej, co jednak nie zwalnia ich z obowiązku znajomości przepisów.
Rower oraz wózek rowerowy musi być wyposażony w:
a) co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
b) sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,
c) z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
d) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt) co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.
Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Światła pozycyjne mogą być migające i umieszczone nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni. Im więcej elementów odblaskowych tym samym kierujący jest bardziej bezpieczny.
Miejscami przeznaczonymi do ruchu rowerów są przede wszystkim droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów oraz pobocze. W przypadku braku takich miejsc, rowerzysta porusza się po jezdni. Oczywiście obowiązuje go ruch prawostronny
i konieczność jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Środkiem pasa ruchu może poruszać się, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.
Z chodnika może korzystać tylko w szczególnych przypadkach:
a) gdy opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
b) kiedy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony
z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
c) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)
Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Zabroniona jest jazda bez trzymania, co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach. Wyjątkowo dopuszczalna jest jazda po jezdni obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Rowerzysta przejeżdża przez jezdnię tylko po przejeździe dla rowerzystów. Chcąc przedostać się na drugą stronę drogi po przejściu dla pieszych ma obowiązek zejść
z roweru – wówczas prowadząc go, pchając lub ciągnąc, staje się pieszym. Za jazdę po pasach grozi nam mandat w wysokości 100zł. Jednak nie jest to największe niebezpieczeństwo. O wiele bardziej prawdopodobna jest kolizja z samochodem.
Zakazuje się cyklistom:
• kierowania pojazdem osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu
• korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku
Jazda na rowerze nie musi wiązać się z większym ryzykiem niż na przykład poruszanie się pieszo. Bardzo dużo zależy od nas samych, naszych umiejętności, wyrobienia sobie właściwych odruchów i zachowań na drodze oraz nauczenia się trafnego przewidywania zachowań innych.
nadkom. Marcin Ząbek
KPP Dzierżoniów